Institute of Certified Accounting and Auditing Professionals
Громадська спiлка "Iнститут сертифiкованих професiоналiв облiку й аудиту"

Несвоєчасна перереєстрація платником акцизного податку: які наслідки?

Запитання:

Юрособа – платник акцизного податку з реалізації пального не перереєструвалася в новому реєстрі до 01.07.2019 р. Чи є якісь наслідки за несвоєчасну перереєстрацію (заявку подано від 19.07.2019 р.): штраф, пеня тощо? Ліцензія на оптову торгівлю паливом є. У старому реєстрі платників акцизного податку підприємство є. Крім того, 08.07.2019 р. за імпортом на підставі МД  «зайшов акциз», зараз в Електронному кабінеті його не видно. Чи не буде у підприємства проблем з цим акцизом у зв'язку з тим, що заявку на перереєстрацію в новому реєстрі подано 19.07.2019 р.?

Відповідь:

Щодо перереєстрації платником акцизного податку

Норми п. 22 підрозд. 5 розд. XX ПКУ зобов'язують суб'єктів господарювання, які відповідатимуть визначенню платників акцизного податку з 01.07.2019 р. до вказаної дати зареєструватися платниками акцизного податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального (СЕАР) всі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 01.07.2019 р.

ДФС в ІПК від 27.02.2019 р. №773/6/99-99-15-03-03-15/ІПК повідомляє, що реєстрація платника акцизного податку здійснюється на підставі подання особою заяви, за якою здійснюється одночасно реєстрація акцизних складів/акцизних складів пересувних платника податку.

 

Виключень щодо повторної реєстрації вже існуючих платників акцизного податку чинне законодавство не містить.

Тобто, податківці наполягають: будь-яка особа, яка підпадає під визначення платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового, навіть та, яка до 01.07.2019 р. вже була зареєстрована в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, повинна подати заяву для реєстрації в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового. 

Що буде платникам акцизу за нереєстрацію в СЕА?

Фактично за нереєстрацію (так само, як і за несвоєчасну перереєстрацію) ЮО - платнику акцизу загрожує штраф у розмірі 510 грн (за ст. 117 ПКУ). 

Що дає перереєстрація?

Вона дає можливість складати та реєструвати акцизні накладні та мати певний обсяг пального, на який це можна зробити без сплати акцизного податку на електронний рахунок в Держказначействі.

Тим більше, якщо у підприємства був залишок пального станом на 1 липня 2019 р. Цей залишок слід розподілити між акцизними складами, адже далі і отримання пального, і його відвантаження відслідковуватиметься саме в розрізі акцизних складів, а не платників акцизного податку.

Тому на операції з реалізації пального (за наявності), які були здійснені у  червні 2019 р., підприємство мало скласти і зареєструвати акцизні накладні за старою формою до 15 липня 2019 р. (включно). Далі треба складати і реєструвати вже акцизні накладні за новою формою, в тому числі, для розподілу залишків такого пального та пального, яке було імпортовано за період з 1 по 15 липня, між акцизними складами.

 

Які наслідки матиме несвоєчасна перереєстрація в СЕА?

З цим питанням краще звертатися до податківців. На нашу думку, ситуація повинна бути така.

Про штраф за порушення строків реєстрації ми вже зазначали вище.  Про більші штрафи податківці поки що не говорять, але виникає питання, чи треба за період, коли перереєстрація не була проведена, подавати декларацію з акцизу та визначати в ній певну суму акцизного податку. На нашу думку, ні, і за цей період суму податку (якщо проводились операції з реалізації пального) податківці повинні донарахувати (разом зі штрафом та пенею) при подальших податкових перевірках.

Далі говоримо про складання та реєстрацію акцизних накладних та сплату податку.

Автоматично у не перереєстрованого станом на 1 липня платника акцизу залишається залишок пального, який він придбав до цієї дати. Якщо такого залишку в СЕА немає, то він мав право подати заявку на поповнення таких залишків 

До перереєстрації такого платника в новому реєстрі платників акцизу немає. Отже, складати на нього нові акцизні накладні продавці не можуть (як не можуть вони зробити це «заднім числом»). Якщо перереєстрація відбулась 19.07.2019 р., то весь обсяг придбаного пального за період з 1 по 18 липня до ліміту реєстрації АН не потрапить. Тому при подальшій реалізації такого пального (або при проведенні операцій, прирівняних до такої реалізації) з цього обсягу доведеться сплатити акцизний податок.

При цьому до проведення оновлення програмного забезпечення, яке відбувалось у середині липня, воно дозволяло реєструвати акцизні накладні, складені за старою формою, але датовані липнем 2019 р. Це відбувалося ще і тому, що нова форма акцизних накладних набрала чинності лише 23 липня 2019 р. (у зв’язку із чим строки реєстрації АН на розподіл пального продовжили на 7 днів).

Але збільшення ліміту реєстрації АН ці старі форми не дадуть (що саме відображається на сьогодні в Електронному кабінеті і чому – це вже, знову ж таки, питання до податківців).

Щодо акцизного податку, сплаченого при імпорті пального (підтвердженого митними деклараціями) за період з 1 по 18 липня, то, на нашу думку, він теж до ліміту реєстрації АН (право на яку в наново зареєстрованого платника акцизу виникає з 19 липня) не потрапляє. Але з цього приводу ми радимо отримати індивідуальну податкову консультацію від ДФС.   

Джерело «Дебет-Кредит»