Institute of Certified Accounting and Auditing Professionals
Громадська спiлка "Iнститут сертифiкованих професiоналiв облiку й аудиту"

Чи можна працювати з РРО без зареєстрованої КОРО?

Згідно з наказом Мінфіну №773 КОРО вести не обов’язково. У новоствореного ФОПа в реєстраційному посвідченні на РРО є відмітка про відсутність реєстрації КОРО. Як на практиці вести облік Z-звітів і чи потрібно робити щоденні записи з продажу?

Суть змін

Змінами до п. 1 глави 1 р. ІІ Порядку №547 визначено, що суб’єкти господарювання, які використовують РРО, у разі виходу з ладу РРО або відключення електроенергії можуть не здійснювати розрахункові операції до моменту належного підключення резервного РРО або включення електроенергії. У такому разі вони можуть не реєструвати КОРО на РРО, а ті хто вже зареєстрував – скасувати реєстрацію КОРО та припинити її застосування. Такі суб’єкти господарювання повинні затвердити відповідний власний розпорядчий документ (норма діє з 01.10.2018 р.).

Щодо підклеювання фіскальних звітних чеків до відповідних сторінок КОРО. Змінами було виключено з п. 6 гл. 4 р. ІІ Порядку №547 такі вимоги до використання КОРО, зареєстрованої на РРО:

  1. підклеювання фіскальних звітних чеків до відповідних сторінок КОРО;
  2. щоденне виконання записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки та суми розрахунків, при цьому дані за сумами, отриманими від покупців (клієнтів), та дані за сумами, виданими покупцям (клієнтам), записуються окремо;
  3. ведення обліку ремонтів, робіт з технічного обслуговування, а також перевірок конструкції та програмного забезпечення РРО у відповідному розділі КОРО.

Водночас, цей пункт доповнено наступною вимогою: «суб'єкт господарювання має забезпечити збереження щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 ПКУ (норма діє з 01.10.2018 р.)».

Далі, відповідно до п. 11 Положення №148 оприбуткуванням готівки у касах фізосіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО. Тобто у діючій редакції Положення №148 ще присутня вимога щодо підклеювання Z-звітів до КОРО з метою оприбуткування готівки. Якщо ФОП не зареєстрував та не веде КОРО, то формально такий ФОП порушує цю вимогу щодо оприбуткування готівки.

Проте наразі існує проект змін до Положення №148, у якому передбачається відміна цієї норми. Ми писали про це тут. Цей проект ще не прийнято, а також невідомо, чи будуть внесені зміни «заднім числом», з 01.10.2018 р.

Які можливі дії ФОП у даному випадку?

1) Поки не внесено зміни до Положення №148, потрібно зареєструвати КОРО та підклеювати туди Z-звіти, щоб уникнути порушення п. 11 Положення №148 та штрафних санкцій за неоприбуткування готівки згідно з Указом №436.

2) Як варіант, можна повністю відмовитися від готівкових розрахунків, використовуючи на місці розрахунків тільки POS-термінал для розрахунків платіжними картками, адже в цьому випадку ФОП не отримуватиме готівку і не буде зобов’язаний виконувати приписи п. 11 Положення №148. Це може бути тимчасовим варіантом до того часу, як буде зареєстрована КОРО або внесено зміни до Положення №148.

3) Також можна замовити та отримати індивідуальну податкову консультацію на ім'я саме цього ФОП. Якщо в цій ІПК податківці дозволять працювати без реєстрації КОРО, ФОП буде звільнений від відповідальності за неоприбуткування готівки відповідно до  Указу № 436 (див. ст. 52 та ст. 53 ПКУ, зокрема, п. 53.1 ПКУ).

Автор: Єгорова Юлія
Джерело «Дебет-Кредит»